ישר בבטן הרכה- על התפתחותה של אמנות האמפוקו

מאת איריס אברבנאל

האמפוקו הנה אחת מאמנויות המגע המרכזיות אשר התפתחו ביפן. אמנות זו מתמקדת בעבודה על הטורסו (הגו) משני צדיו, תוך שימת דגש מיוחד על אזור 'הבטן הרכה'- הבטן התחתונה. מאמר זה סוקר את התפתחותה של האמפוקו תוך הצגת דמויות מפתח מרכזיות בבנייתה, ופירוט טכניקות מרכזיות באבחנה ובטיפול.

חשיבותה של האמפוקו
האמפוקו*, התפתחה מתוך האנמה היפנית בסוף המאה ה17 לערך ע"י סנסיי אוטה, בן זמנו של וואיצ'י סוגיאמה (Sugiyama), המדקר היפני העיוור הנודע מן המאה ה17 . סנסיי אוטה טיפל בעזרת האמפוקו בכל המחלות, ולפי תפיסתו, על המטפל להוביל את המטופל. הפרוש הציורי מאחוריי המילה 'אמפוקו' הוא 'דופק הבטן'. עבודתו של אוטה, אשר נחשב למטפל אגדי בזמנו, הגיעה אלינו בזכות סוראיי יאנאגיה (Yanagiya) , חוקר יפני אשר חקר את עבודותו של אוטה ואף תרגם אותה. מעבר לטיפול במחלות, אוטה הדגיש את חשיבות עבודת האמפוקו גם ככלי לשימור הבריאות.

לדבריו של אוטה:
"…אם נתרגל את תרפיית האנפוקו, זה יעזור להזרים את החסימות של הצ'י הבסיסי, ייצר הרמוניה באיברים הפנימיים, יעשה את זרימת הדם חלקה יותר, את העצמות והמפרקים גמישים יותר, את השרירים מתוחים פחות, יגביר את לחות העור, התאבון יהיה טוב, היציאות ( מערכת עיכול ושתן) תהיינה קלות יותר, כוחו של הצ'י יתעצם והזיכרון ישתפר.." ( 3. עמ' 315. תרגום לעברית א.א.)

כבסיס לעבודה, דיבר אוטה על ביצוע התרגילים והטכניקות השונות, אל מול האבחון היחודי שבנה. הטיפול עצמו כולל עבודה על איזור הגב ,ויברציות (rotation pressure) וטכניקות לחיצה. הלחץ, ועומקה של הטכניקה, נקבעים בהתאם ליכולת של המטופל. נוסף לאזור הגב, טכניקות יעודיות נוצרו לאיזור החזה והסרעפת, במקביל כמובן לעבודה על הבטן הרכה ( = ההארה, היא הבטן התחתונה). אזורים אלו נחשבים לחלק בלתי נפרד ממהלך הטיפול.

תהליך אבחנת הבטן
במהלך אבחנת הבטן נבדקת ההרמוניה הכללית אצל המטופל. סנסיי אוטה התאים לכל מצב מאובחן תרגילים שונים, אשר מטרתם להשיב את ההרמוניה בין אברי הבטן השונים, באמצעות התהליך הטיפולי.  אוטה מציין חמישה מצבים מרכזיים, כאשר בכל אחד מחמשת המצבים המאובחנים, נטפל באזור הבטן והגב במקביל. חמשת המצבים אליהם מתייחס אוטה הנם:

1. מצבה הבריא הפוטנציאלי של הבטן, אליו אנו שואפים להגיע (מצב זה מתייחס למצב הכללי הנתון ולאינטואציית המטפל לגבי אופק הטיפול והמשכו). המצב נבדק, בין השאר, באמצעות בדיקות הנעשות עם גב כף היד, כגון בדיקת 'טמפרטורה' הבודקת את צבע הבטן (שאיפה לאדום בהיר מאוד) או בדיקת לחות הבודקת את יובש העור בבטן.
2. בטן 'חסרה' או 'ריקה'
3. דופק הבטן (נבדק משמאל לטבור)
4. מתח הבטן (כאן לדוגמא ישנה התייחסות לעובי העור, לאלסטיות שלו וכן הלאה)
5. בטן גושית (האם ניתן לחוש גושים בבטן) (4+3/ ע"מ 315-321 )

(חומרים נוספים על האמפוקו ועל סנסיי אוטה ניתן למצוא במאמרי "כלים שלובים")

דרך העבודה המסורתית
רצף תנועות המטפל, הנקבע מראש בסדר מסוים נקרא 'קאטה' (Kata). הקאטה היפנית המסורתית ממליצה על עבודת הכנה לפני ההגעה לאזור הבטן, כאשר המטפל יושב בצידו השמאלי של המטופל. מנסיוני, לאחר הכרות ושליטה בטכניקות ובדרך, פירוק הקאטה והאסטרטגיות הנלוות אליה, לרבות מתי לשלב את עבודת הבטן, תלויה בצרכיו האינדבידואלים של המטופל. לא תמיד נכון לגשת בצורה 'עקיפה' אל הבטן, ולעיתים נתחיל מעבודה ישירה על הבטן או נתמקד אך ורק בטיפול ישיר בבטן באותו המפגש, כחלק מן האסטרטגיה טיפולית. על פי הכתבים, המטפל יושב ולוחץ עם ברכו השמאלית לתמיכה בירך השמאלי של המטופל. בימינו ובחברתנו, מקובל לשמור על מרחק ועל הטריטוריה של המטופל, ללא מגע נוסף מעבר לידיים המטפלות.

סנסיי אוטה, הציג עבודת הכנה קלאסית לפני שניגשים לטיפול בבטן, אך ניתן לשלב כל עבודת הכנה, מכל טכניקת מגע אחרת, לצורך מטרה זו. הטיפול על איזור הבטן נעשה בעזרת טלק, על מנת לאפשר מגע ישיר, להבדיל מהשימוש בשמן עיסוי, היוצר חיץ. חלקה החשוב של העבודה היא התכווננותו של המטפל לקראת הטיפול- והיא נעשית ע"י התכנסות וריכוז בהארה שלו עצמו. בשלבים מתקדמים יותר אפשר לגשת לבטן בפני עצמה בהתאם לאסטרטגיית הטיפול, ולעיתים אף נתחיל ממנה ישירות. על פי ד"ר דואן קאנקו (מהמטפלים המפורסמים בני זמננו), על המטפל:

"להניח את הלב בידיים, לעצום עיניים ומשם להתחיל את הטיפול" (4.)

תפקידו של המטפל הוא כמתווך, המעודד את כוחו הטבעי בגופו של המטופל לריפוי עצמי, בצורה האפקטיבית ביותר עבורו. טכניקה ואינטואיציה, הקשבה נקייה לגופו של המטופל ,חמלה והבנה, הכרחיות למקום ממנו מגיע המטפל למפגש הטיפולי.

פיתוחן של טכניקות נוספות
מאסטר גוטו ,בן זמנו של סנסיי אוטה, יצר טכניקות הזרמה למיניהן (soothing- הזרמה בתנועה מעגלית, בפרט באזור הבטן). מטרת הטכניקות שיצר מורכבת ממספר חלקים, ובינהן : חיבור בין המטפל למטופל, לצורך הכרה ראשונית ויצירת בטחון, הזרמה ופתיחה של מערכת העיכול בכללותה, חיזוק מערכות הגוף, שיפור זרימת הצ'י והדם, שחרור סטגנציות, רגישות יתר ו/או סערת רגשות, טיפול במצבי עייפות כללית ועוד.

טכניקה נוספת אותה ארצה לציין היא טכניקת נקישות, הנקראת קודהו שוראן (Koda-ho Shuren). הפירוש המילולי לשם הטכניקה הנו תיפופים (= קודהו) ומשיכות (= שוראן), ומשמעות הטכניקה היא תרגול נקישות ומשיכות על הגוף. תרגול זה נולד במנזרי השינטו ביפן, כחלק ממסורת מדיטטיבית עתיקת יומין. מדובר בתרגילים המורכבים מנקישות, תיפוף על הגוף, משיכות של תנועת יד במנחים משתנים וכדומה. מטרותיהן של התרגילים מגוונות ועונות על קשת של צרכים, כגון הרמת הצ'י, הרגעתו ועוד. חלק מן התרגילים הנ"ל ניתנים ליישום כתרגול עצמי בשכיבה, בישיבה ובעמידה. הקודו נודע גם כחלק מן התרבות היפנית במוזיקה וכפרפורמנס חזותי.

קודהו_שוראן1 (4)

יפה לראות כי עטיפתו החיצונית של ספר ילדים אותו ערך ד"ר דואן קאנקו, ספר המבוסס על אגדת עם עתיקה אשר עברה בעל- פה במשפחתו , מציגה את הקודהו שוראן כחלק מהמסורת המשפחתית היפנית, לשם תמיכה ושימור הבריאות וכחלק מסדר היום המתבקש לשם כך.

בקליניקת הילדים, אני מוצאת כי שילוב טכניקות הקודהו שוראן עם האנמה והאמפוקו, מאד מחבר ומקל על הילד/ה. מעבר להיותן טכניקות טיפול עוצמתיות ועמוקות, טכניקות אלו אפקטיביות מאד ומומלצות גם לשם חיבור ביתי, כתרגיל משפחתי משותף. כמובן, יש לברור את הטכניקה המתאימה למצב רגישות הילד וגופו בזמן הנתון. מנסיוני, מתחילים הילדים לבקש באופן ספונטני טכניקות מסוימות, שהן אכן אלו אשר גופם זקוק להן למען סוג ההתחזקות המדויקת ביותר עבורם (קודהו שוראן ובכלל). לעיתים, כחלק מהאסטרטגיה הטיפולית, נעודדם לשתף פעולה באמצעות צלילים וקולות, ולעיתים הם אף יבחרו לעשות כך מעצמם. (על השימוש בקול כחלק מהטיפול ארחיב במאמר נפרד).

סיכום
האנמה והאמפוקו הינן עולם עשיר ועמוק של דרכי התבוננות, טכניקות ועבודת גוף ונפש. הן מאפשרות מתן כלים הן למטפל בקליניקה, והן לעבודה ביתית ומשפחתית. דרך עבודתי והשכלתי מבוססת על שילוב בין האמפוקו והאנמה-שיאצו של ד"ר דואן קאנקו לתפיסות נוספות, חלקן מודרניות יותר ואף מערביות, אשר רכשתי לאורך הדרך. המעונינים להרחיב בנושא מוזמנים לגשת לחומרים נוספים באתר הבית , ובדף הפייסבוק, או כמובן ליצור קשר באופן אישי.

איריס אברבנאל – מטפלת בכירה באנמה-שיאצו, אמפוקו ופרחי באך. www.irisabarbanel.com

הפניות ורשימה בבליוגרפית
* נקראת בחלק מהכתבים אנפוקו = anpuku , או פוקו-שן= fuku- shen, המשמעות זהה.
1. Dr. Doann Kaneko/ Doann's Doin, Healing Ourselves
2. Dr. Doann Kaneko/ Shiatsu Anma Therapy- Doann's short and long form
Kiiko Matsumoto& Stephan Birch/Hara Diagnosis: reflections on the sea.3
4. חומרי הקורס- אמפוקו אמוציונלי/ ניר לוי.
5. בהוצאת בלומינגטון אינדיאנה, ארהב 2008 The Bamboo princess and the Music Hand Man/ Dr. doann Kaneko
6. ז'קלין יאנג/ משיאצו ועד יוגה אומנויות ריפוי מהמזרח הרחוק

קישורים מומלצים:
פוריות טבעית ותאוריית המקור העתיקה– באתר הבית של איריס אברבנאל
הרצאה לגבי אבחון הבטן
http://ampuku.blogspot.com/
http://www.youtube.com/watch?v=Ij1gi-1Pbsw&feature=related

אין להעתיק לשכפל להפיץ לצלם או לאגור במאגר נתונים אלקטורני או אחר את המידע
או חלקים ממנו לרבות איורים וצילומים לשם שימוש מסחרי לרבות הוראה
ללא רשות בכתב מאיריס אברבנאל. 2013 ©

למעבר למאמרים נוספים של איריס אברבנאל בנושא אנמה ואמפוקו, ובנושא אבחון בטן
למעבר למאמר כיצד מתכונן המטפל לטיפול- על מתיחות מרידיאנים ומאחורי הקלעים

מומלצי החודש