סיפור מקרה: טיפול בכאב ברך באמצעות דיקור

כתב: תום מור

כאב בברך, טיפול ע"י טיפול במרפק

כ', גבר בן 60, גנן במקצועו הגיע אל הקליניקה בעקבות הפניה ממטופלת אחרת. סבל מכאבים בברך שמאל באזור קידמת הברך ובצידה החיצוני. בשנים האחרונות מספר רב של מחקרים כגון אלו המופיעים בסקירה מדעית זו המופיעה בירחון החברה הבריטית לראומטולוגיה, מצביעים על יעילות הדיקור לטיפול בכאב ובמיוחד כאבים על רקע אורתופדי.

תשאול

כ' עבר תשאול ובדיקה פיזית. רמת הכאב התגברה כאשר הופעל לחץ קידמי על הברך הישרה כנגד התנגדות, מימצא אשר תמך בהשערה כי הכאב נובע מעומס על רקמות החיבור בשל העבודה הגופנית הקשה.

בזמן התשאול אני נוהג לכמת מספרית את עוצמת הכאב כדי שניתן יהיה למדוד בהמשך הטיפול את רמת השיפור בסימפטומים.  כאשר כ' נשאל מהי רמת הכאב מ-1 עד 10 תשובתו הייתה 8.

טיפול

הטיפול שניבחר היה דיקור על פי שיטה מקובלת לטיפול בכאב הנקראת 'שיטת האיזון', המאפשרת לטפל ברקמה כאובה דרך דיקור באיזורים מרוחקים כדי למנוע החמרה של הכאב המקומי. גם במקרה זה נקודות דיקור שנבחרו לא היו בברך אלא במרפק הנגדי. לאחר שדקרתי את הנקודות המתאימות על פי האבחנה, בדקתי שוב האם מופיע הכאב כאשר כ' מנסה להרים את הברך בזמן שאני מתנגד להרמת הברך, ולשמחתנו רמת הכאב פחתה לדרגה 3.

בנוסף לטיפול, המלצתי לכ' ללבוש גרב תומכת לברך בזמן העבודה.

באותו השבוע של הטיפול הראשון, כ' הגיע לטיפול נוסף לאחר יומיים, הוא סיפר שהייתה הקלה משמעותית בכאב באותו היום של הטיפול אך יום אחרי כן  במהלך העבודה, הכאב חזר לאחר מאמץ.

מאחר והשגנו כבר בטיפול הראשון הקלה בעזרת נקודות הדיקור שנבחרו, המשכנו עם אותו פרוטוקול טיפול אשר המשיך להניב תוצאות טובות. בתחילת השבוע הבא כ' הגיע לטיפול שלישי כאשר הוא מדווח על רמת כאב 0. המשכנו בטיפול באותו פרוטוקול וקבענו להיות בקשר ולעקוב אחרי מצב הברך. עם התייצבות השיפור בכאב תיאמנו טיפולים כל 3-4 שבועות לצורך תחזוקה.

ניכתב ע"י תום מור, מטפל ברפואה סינית

לעיון נוסף:

עצמות של דרקון: אוסתיאופורוזיס בראייה סינית

 

מומלצי החודש