הרוצח השקט-לחץ דם בראי הרפואות המסורתיות

מאת עירית יואלי

 

שבץ מוח, התקף לב, טרשת של כלי הדם, אלו רק חלק מהמחלות הנובעות מלחץ דם גבוה, תופעה נפוצה בעידן המודרני המקושרת לפגיעה במערכות חשובות בגוף. כ-25% מהאוכלוסיה הכוללת בישראל סובלים מיתר לחץ דם, והאחוזים עולים בהתאם לגיל. תרופות אינן תמיד עוזרות ולעיתים אף יוצרות תופעות לוואי לא רצויות. על כן אנשים רבים מחפשים דרכים נוספות לטיפול.

מחקר מול מסורת: האם השום מתאים למניעה וטיפול ביתר לחץ דם?

הטיפול התזונתי מבוסס המחקר המומלץ לטיפול ומניעת לחץ דם לוקה אף הוא בחסר, משום שהינו מבוסס על הנחות סטטיסטיות המשמשות להתאמת מזונות עבור קבוצות אוכלוסיה גדולות. המחקר מתקשה לכלול את האבחנה המבדלת האישית המותאמת לאדם, כפי שנהוג ברפואות המסורתיות.

נבחן את חשיבותה של האבחנה המבדלת דרך דוגמא נפוצה: שימוש בשום למניעת וטיפול יתר לחץ דם. על פניו נראה כי השימוש בשום אידיאלי לסובלים מלחץ דם: מחקרים מצביעים כי הוא עשוי להוריד את לחץ הדם במספר אופנים; דרך השפעה על ויסות משק הנתרן בכליות, השפעה על כיווץ כלי דם בכליות (אפקט רנין אנגיוטנזין) ועד דילול הדם.

לעומת זאת, אם נבחן את פעולת השום מנקודת המבט של האיורוודה, רפואה מסורתית המתייחסת לפעילות הספציפית של מזונות, נגלה שהשום מאוד מחמם ורג'סי, כלומר יוצר להיטות וחום ברמה הגופנית והתודעתית. מתוך אבחון הסיבות ליתר לחץ הדם, נמצא כי בקרב מטופלים רבים יתר החום הוא הגורם לבעיה! לאנשים אלו, על פי נקודת המבט האיורוודית, השום עלול לגרום להחרפה במצב.

 

הסיפור המוכר שחשוב לזכור: לחץ הדם על פי הרפואה הקונוונציונלית

מהו לחץ הדם?

לחץ הדם הוא הכוח שמפעיל נוזל הדם על דפנות העורקים. הוא נמדד ביחידות מ"מ כספית. אם נביט בערכים של מדידת לחץ דם נראה שהיא מורכבת משני ערכים: ערך גבוה, שהוא הערך הסיסטולי (מופיע בזמן כיווץ שריר הלב) וערך נמוך, הדיאסטולי (מופיע בזמן הרפיית שריר הלב). מדד לחץ הדם הנחשב סטטיסטית לתקין הוא הערך המפורסם – 120/80.

יתר לחץ דם מאובחן על ידי 2-3 מדידות ובשני ביקורים נפרדים לפחות, מכמה סיבות: סיבה אחת היא שבמהלך היום לחץ הדם משתנה באופן טבעי. סיבה נוספת היא "תסמונת החלוק הלבן", בה ערכי לחץ הדם גבוהים במשרד הרופא, אך תקינים במדידות המתבצעות בבית. מצב הפוך הוא "יתר לחץ דם ממוסך", במקרים אלו לחץ הדם תקין במשרד הרופא, אך גבוה בבית או במקום העבודה. לעיתים במקרים כאלו אף ניתנת אפשרות לניטור לחץ הדם לאורך יממה שלמה, על מנת לקבל תמונה שלמה ומדויקת.

הסיבות ליתר לחץ דם, גורמי הסיכון והתסמינים

על מנת להעניק טיפול מדויק, חשובה האבחנה בין לחץ דם ראשוני, לבין לחץ דם משני. כאשר הסיבה ללחץ הדם אינה ידועה, הוא נקרא לחץ דם ראשוני: זה המצב אצל 95% מהחולים!

כשהסיבה ידועה, לחץ הדם מכונה לחץ דם משני. הסיבות יכולות להיות רבות ומגוונות, למשל: מחלות כליה שונות, רמת סידן גבוהה בדם, היצרות של אבי העורקים, הפרעות הורמונליות שונות, נטילת גלולות למניעת הריון ועוד…

המחקר מצביע על מספר גורמי סיכון, ביניהם היסטוריה משפחתית, עודף משקל, צריכת אלכוהול מוגזמת, חוסר פעילות גופנית, צריכת מלח גבוהה , עודף שומנים בדם, עישון ומתח נפשי.

לרוב לא יופיעו כלל תסמינים כתוצאה מלחץ דם גבוה למעט במקרים ספיציפיים, ובראשם המצב המכונה "לחץ דם ממאיר". בין התסמינים יופיעו: כאבי ראש – בעיקר בחלק האחורי של הגולגולת, ראיה מטושטשת, עייפות, סחרחורת, קוצר נשימה, כאבים בחזה ודימום מהאף.

סכנות הנובעות מיתר לחץ דם ודרכי הטיפול המקובלות

לחץ דם עלול לגרום למחלות שונות, במיוחד אם הוא חמור או כרוני. רוב המחלות נובעות מפגיעה בכלי הדם הנשחקים מהלחץ הגבוה. בין המחלות העלולות להיגרם: אי ספיקת לב, מחלת לב איסכמית, שבץ מוחי, אי ספיקת כליות, קרע של אבי העורקים ואף עיוורון.

הרפואה הקונוונציונלית מטפלת במחלה במספר דרכים, כשהעיקרית בהן היא התרופתית. תרופות ללחץ דם מבוססות על מנגנונים שונים, כשלעיתים משלבים בטיפול בין תרופות שונות. מנגנוני התרופות השונים לרוב מעודדים או מדכאים פעולות שונות של הגוף, ומבחינה קצרה של הרשימה כבר ניתן יהיה לשער מדוע יהיו לתרופות אלו גם השפעות בלתי רצויות.

בין התרופות לטיפול ביתר לחץ דם ישנן תרופות משתנות כמו פוסיד, חוסמי רצפטור בטא כמו נורמיטן (רצפטורי בטא הם קולטנים של אדרנלין בעיקר, הנמצאים בין השאר בלב ומעודדים מתח בתאים המשפיע על קצב הדופק), מדכאי אנזים המהפך – אנגיוטנסין, כמו אנלפריל (האנזים הינו חלק מהמערכת ההורמונלית, שגורם לכיווץ לכלי הדם וגם מפחית הפרשת נתרן); חוסמי הקולטן של האנגיוטנסין, כמו לוסרטן (כאלטרנטיבה לקבוצה הקודמת במקרה שמופיעה תופעת לוואי כמו שיעול) וחוסמי תעלות סידן, כמו וראפמיל (תעלות הסידן נמצאות על כלי הדם ושרירי הלב, ומובילות סידן אל תוך התאים, הגורם לכיווצם).

במקרים יחודיים, בעיקר אלו הקשורים בכליות, יוצעו אף הליכים פולשניים שונים כמו צנתור עורקי הכליות, פתיחת היצרות בעורק הכליה ע"י בלון והשתלת תומכון (סטנט), ביצוע מעקף לעורק כלייתי או ניתוח לכריתת גידול ביותרת הכליה. בנוסף לכך יומלץ על שינוי בתזונה ובאורח החיים, ולעיתים אף על טיפולים לא תרופתיים נוספים, למשל שיטות הרגעה כמו ביו פידבק.

 

יתר לחץ דם, המאקרוביוטיקה מגיעה לעזרה

כיצד מתייחסת המאקרוביוטיקה ליתר לחץ דם?

המאקרוביוטיקה הינה תורה שהחלה את דרכה ביפן של המאה ה17, ושורשיה יונקים מתוך הרפואה הסינית. התאוריה המאקרוביוטית  מדגישה מיוחד הגדרה של המזון כ-YIN או כ-YANG בהתבסס על האפקט הטיפולי שלו, מתוך תפיסה שמחלה היא ביטוי חיצוני לחוסר איזון אשר תזונה מותאמת יכולה להשיב.

בראייה מקרוביוטית יתר לחץ דם עשוי להגרם כתוצאה מצריכה של מזונות YIN (מרחיבים) או YANG (מקשיחים ומכווצים) קיצוניים. מזונות YANG יהיו: בשר, עוף, ביצים, עודף מלח ומזונות YIN: סוכר, קמח ומוצרי חלב. במקרים רבים, לחץ הדם ישוב לערכים נורמליים תוך 3-4 חודשים בעקבות השינוי התזונתי. (לקריאה נוספת על YIN ו YANG במאקרוביוטיקה).

 

סימנים מקדימים על פי המאקרוביוטיקה להתפתחות של יתר לחץ דם

התפיסה המאקרוביוטית גורסת שניתן לאבחן את האדם על פי מראה גופו ובייחוד פניו, ולהסיק מהם הן על הנטייה המולדת שלו לחולי ובריאות והן על מצבו בהווה. על פי המאקרוביוטיקה כל אזור בפנים משקף תפקוד או איבר בגוף: האזור מתחת לעיניים משקף את הכליות, האזור בן הגבות לכבד, האף ללב ועוד. גם צבעים שונים מצביעים על מצב המטופל. באופן זה, ניתן לראות סימנים להתפתחותן של בעיות בלב ובמחזור הדם זמן רב לפני הופעת התסמינים:

צבע אדמדם בפנים יצביע על פעילות מאומצת של מחזור הדם והלב, הגורם להתרחבות הדם בנימים מתחת לעור. כשהפנים הופכות לאדומות הדבר בדרך כלל יעיד על עליה בלחץ הדם (אם לא מסמיקים ולא קר במיוחד בחוץ).

סימנים שונים הקשורים באף: האף במאקרוביוטיקה מייצג את הלב. אף נפוח עשוי להצביע על לב נפוח המתאמץ להזרים חמצן לרקמות. קשיות בקצה האף (חסימה יאנגית) יכולה לרמוז על התקשחות כלי הדם המובילים דם ללב ולמוח ועל כן על התקף לב או שבץ עתידיים. באופן מסורתי, צבע סגול עם קשיות של האף מהווים אזהרה מפני התקף לב או שבץ העלולים להתרחש בקרוב. חריץ בקצה האף מצביע על נוכחות של איושה בלב הנובעת מפגיעה מולדת במבנה הלב.

– כפות הידיים גם הן משקפות גם הן את מצב הלב וזרימת הדם בו בשל הקשר שלהן לפלג הגוף העליון בו שוכן הלב. על פי המאקרוביוטיקה לחיצת יד חזקה יכולה להצביע על יתר לחץ דם או על דחיפה חזקה מדי של דם ע"י הלב. ידיים אדמדמות וחמות יכולות להעיד אף הן על יתר לחץ דם. שני הסימנים הללו אופיינים לטיפוסים יאנגיים, פעלתניים ונחושים, שיתר לחץ הדם על רקע עודף YANG מתבטא אצלם גם בכפות הידיים.

– ישנו מבחן אבחנתי פשוט העשוי להצביע על קשיות בעורקים. מחזיקים את כפות הידיים אחת מול השנייה ולוחצים כף אל כף. אם פרקי כפות הידיים אינם יכולים להתכופף לזוית של 90 מעלות, יתכן שישנה קשיות בעורקים המגבילה את טווח התנועה של כפות הידיים.

– מצב הלב משתקף במודעות לבחירת המילים בזמן הדיבור. נטייה להתרגשות יתר, דיבור רב והיסטריה עשויים להצביע על התפתחות של בעיות בלב או על נטייה ליתר לחץ דם. למעשה, המקרוביוטיקה גורסת כי דרך שיפור המודעות ליכולת הביטוי ניתן לחזק את הלב.

– הראיה ההוליסטית של המאקרוביוטיקה קושרת בין ראייה צרה ונוקשה של החיים לקשיות בעורקים ולבעיות לב נוספות. נוקשות מנטלית עשויה לבוא לידי ביטוי אצל אנשים עם עודף YANG, ובמקרים רבים הולכת יד ביד עם חוסר גמישות פיזית. ממש כפי שהשרירים והגידים אינם גמישים, כך גם כלי הדם עלולים להיות נוקשים.

 

יתר לחץ דם מסוג YANG

סוג יתר לחץ דם השכיח יותר הינו יתר לחץ דם סיסטולי. הוא בדרך כלל מופיע אחרי גיל 50 ומאופיין על ידי התקשות העורק הראשי וטרשת או הסתיידות בכלי הדם הקטנים ובעורקים. לחץ דם סיסטולי יהיה בין 160 ל200 ואף יותר, בעוד שלחץ הדם הדיאסטולי יהיה בין 50 ל60 או אפילו נמוך יותר. לחץ דם סיסטולי עלול להתפתח למחלת לב כלילית או לאי ספיקת לב .

לחץ דם מסוג זה נחשב ליאנגי, מכיוון שהוא מתאפיין בכיווץ (של שרירי הלב), התקשות והצרה (של העורקים), שהם אלמנטים יאנגיים.
לשם מניעה או הקלה בלחץ דם סיסטולי, ניתן להמנע או לצמצם צריכה של מזונות יאנגיים קיצוניים: בעיקר בשר, עוף וביצים, אך גם מזונות אחרים מן החי כמו דגים שאינם לבנים. בנוסף, נרצה להמנע ממזונות ייניים קיצוניים. ביניהם סוכר, מעוררים למיניהם, אלכוהול ומזונות מרחיבים קיצוניים נוספים. מדוע בעצם לא לצרוך מזונות אלו, כאשר אנחנו רוצים לאזן YANG? הסיבה היא שהשפעתם של מזון YIN קיצוניים הופכת בסופו של דבר ליאנגית.

בנוסף, מומלץ להקפיד על תזונה מקרוביוטית המיועדת להפחתה של מצבים יאנגים. תזונה זו מיועדת להרפייה וקירור ותתבסס על בישול עונתי וקל המבוסס על תזונה צמחית יינית עשירה בחלקי צמח על קרקעיים, למשל  סלט מורתח או ירקות עליים מאודים. מרכיב מרפה נוסף וחשוב הינו הקוזו המרפה ומרחיב כלי דם. על מנת לסלק שומנים ורעלים מהגוף מומלץ לצרוך צנון דייקון מגורד, במינון של שלוש פעמים בשבוע למשך שלושה שבועות. בנוסף מומלצת פעילות גופנית מתונה (מתינות בפעילות הגופנית הינה גם יינית, בעוד שפעילות אינטסיביות עשויה להדגיש את ה YANG).

יתר לחץ דם מסוג YIN

ביתר לחץ דם דיאסטולי גם לחץ הדם הסיסטולי וגם לחץ הדם הדיאסטולי עולים לערכים של 200/125 ואפילו יותר. הנטל שמפעיל הלחץ הזה על פעולת הפימפום של הלב יכול להוביל לכשל בחדר הלב השמאלי, לשבץ, ולפגיעה בכליות.

לחץ דם מסוג ייני פועל גם בזמן ההרפייה. הוא מאופיין בעודף (של שומנים, למשל), עומס, תקיעות, שהינם מאפיינים של עודף YIN. מסיבה זו נמליץ להמנע מהמזונות היינים הקיצוניים שצויינו קודם, וממזונות ייניים נוספים כמו מיצים, פירות, סוכר, מוצרי חלב ומזונות טרופיים. בנוסף, נפחית אף במוצרים מהחי שהינם יאנגיים, מכיוון שאנחנו רוצים להוריד מהעומס הכולל ולהימנע ממצב בו YANG קיצוני יותמר לYIN.

גישת הטיפול תתבסס על איזון היין דרך טכניקה של ייבוש עודפי הלחות והנוזלים המביאים להופעת לחץ הדם הגבוה. מאכלים המותאמים ספיציפית לסוג לחץ הדם הזה הם: ירקות עליים מאודים מסוג YANG על בסיס יום יומי כגון פטרוזיליה, סלרי וכוסברה, ירקות שורש ממשפחת המצליבים כגון דייקון וצנונית, דגנים מייבשים כדוחן וגריסים, וירקות מבושלים בצורת נישימה מספר פעמים בשבוע (שיטת בישול מסוג YANG המתאימה לאיזון לחץ דם מסוג YIN).

מכיוון שנרצה להפחית בעומס הכללי על הגוף, ההמלצות לשינוי באורח חיים יכללו טיפולים המעודדים זרימה, ניקוי רעלים והסרת שומנים, כגון שפשוף גוף עם מגבת קשה (Body Scrub). בנוסף נמליץ על המנעות ממקלחות חמות, שעלולות לגרום לאיבוד מינרלים ולהחמרת המצב הYIN ולהחלשה נוספת.

 

עירית_מוקטן

 עירית יואלי – מורה ליוגה מזה 15 שנה. בוגרת מגמת איורוודה ברידמן ובוגרת קורס המטפלים בתזונה סינית מקרוביוטית בהנחיית אייל שפרינגר. מלמדת יוגה ומטפלת באיורוודה ובתזונה בסטודיו בישוב עצמון במשגב. לאתר של עירית.

 

לעיון נוסף:

YIN ו YANG במאקרוביוטיקה

אבחנת פנים במאקרוביוטיקה

מתכון קוזו תפוחים (משמש במאקרוביוטיקה ללחץ דם מסוג YANG)

 

 

מומלצי החודש